Category Archives: Education

Saya Mau Anak-Anak Saya Gila Baca!

Sudah cukup lama pengen nulis tentang buku-buku MDS alias Mandira Dian Semesta. Bukan, bukan cuma karena saya jualan buku-bukunya (tapi kalo mau beli atau nanya-nanya tetap boleh hubungi saya ya :D), tapi karena buku-bukunya itu emang keren banget! Semuanya!

Beneran deh. Saya itu awalnya juga tertarik daftar jadi Book Advisor MDS karena naksir sama buku-bukunya. Niatnya paling nggak kan jadi lebih murah kalo mau beli untuk KynaRa kan, kan? Sekalian nambah-nambah tabungan untuk… Ya, beli buku juga sih, hahaha.

Iya, saya emang gila buku. Saya tahan untuk nggak beli baju, sepatu, kosmetik, atau yang lain-lain. Nggak masalah kalo pakenya yang itu-itu aja. Makan pake telor ceplok juga jadi. Tapi, kalo udah yang namanya buku, kayanya seisi toko kalo bisa pengen dibeli semua xD

Itu penyakit saya sih. Saya bilang penyakit karena saya beli buku lebih banyak daripada yang saya baca. Jatohnya jadi penimbun yaa.. Tapi saya sungguh berniat membaca semuanya loh, serius. Makanya saya buat kebiasaan baru ini kan (tolong jangan tanya dulu gimana perkembangannya).

Kalo dulu saya paling sering beli novel, terutama yang bergenre fantasi, sekarang saya lebih tertarik pada buku tentang pengasuhan dan pendidikan anak. Selain itu, setelah punya anak, saya tentunya juga tertarik untuk membelikan mereka buku sesuai usianya.

Naah… Buku-buku MDS ini jadi salah satu pilihan saya.

Ta.. Tapi, harganya kan mahal. Iya sih, saya juga dulu mikirnya begitu. Eh, sampai sekarang deh, hahah.

Cuma setelah saya hitung-hitung lagi, untuk buku sebanyak itu, harga segitu rasanya pantas deh. Belum liat kontennya, desainnya, manfaatnya untuk anak-anak. Dibandingkan dengan buku anak-anak lain yang kualitasnya setara, harganya juga nggak jauh beda. Boleh di-survey ke berbagai toko buku yang ada. Apalagi kalo liat harga buku-buku impor. Wuih.

Mahal atau nggaknya suatu barang itu juga sebenarnya tergantung penting atau nggaknya barang tersebut buat kita, nggak sih?

Kalo kita nggak suka buku atau nggak mengerti apa gunanya baca buku, mungkin kita melihat buku hanya sebagai kumpulan tulisan dan gambar yang terbuat dari tumpukan kertas. Kita hanya menghitung bahan bakunya, lalu merasa itu tidak sebanding dengan harga jualnya. Kita melupakan ide dan ilmu yang terkandung di dalamnya. Lebih-lebih sesuatu yang begitu besar dan mendasar yang bisa diperoleh dari membacanya.

Jadi kenapa MDS? Boleh berkunjung ke IG @kynarasbookpond untuk ngintip sebagian buku-bukunya yang cakep-cakep itu. Saya juga insya Allah akan nulis tentang buku-buku itu di sini deh.

Ada satu hal sih, sebenernya, yang membuat saya ingin sekali mendekatkan anak-anak saya pada buku, yaitu besarnya manfaat membaca(kan) buku sejak dini.

Ini bukan hanya tentang ilmu yang didapat dari membaca buku ya. Tapi lebih kepada bagaimana kegiatan membaca dan dibacakan buku merangsang otak manusia, terutama anak-anak kita, untuk berkembang, membentuk sambungan-sambungan yang diperlukan sebagai pondasi berpikirnya kelak.

Pendeknya, anak yang terbiasa dibacakan buku sejak dini, otaknya akan memiliki kemampuan berpikir serta fokus yang lebih baik. Dia kemudian juga akan lebih mudah belajar (termasuk membaca buku), menangkap serta mengolah informasi, dan menghasilkan banyak hal dari kemampuannya itu. Lebih lengkap soal pentingnya menumbuhkan minat baca pada anak pernah saya post di sini.

Saya juga ingin anak-anak saya bisa menikmati kegiatan membaca. Membaca untuk kesenangan, untuk meluaskan imajinasi dan memenuhi rasa ingin tahu yang sejati. Bukan sekadar memenuhi pengetahuan yang diperlukan karena pelajaran di sekolah. Apalagi hanya semata untuk mendapatkan nilai ujian yang baik.

Jadi, ya, saya tidak akan berhenti mengusahakan buku-buku terbaik untuk anak saya. saya ingin mengajak mereka ke berbagai perpustakaan, dan yang terutama, menghabiskan banyak waktu untuk membaca bersama mereka. Dimulai dari kebiasaan membaca(kan) buku untuk mereka sebelum tidur. Seperti yang dilakukan ibu saya dulu, saat saya masih anak-anak.

Tapi semoga, daripada berhenti di gila buku, anak-anak saya kelak bisa jadi gila baca juga. Aamiin YRA.

Click to Share

Our Education Is in Danger!

I believe in education.  I believe how it can helps us gain more knowledge, broaden our perspective, make us understand and handle things better than we used to.  Good education would give us a richer way of thinking. Great education would create ways to an open wide imaginations.

Sadly, in lots of places, we had lost the essence of education. Like how ‘3 Idiots‘ movie describe it perfectly, the education system in India had change their focus from knowledge to simply an ability to give the right answer on some tests; from a comprehensive understanding to perfect grades; from creativity and imagination to memorizing what the book said word by word.

It doesn’t matter if you don’t really understand what you read.  It doesn’t matter if you forget almost everything afterwards.  As long as you can remember them for the tests and get some good score, then you will be all right. You will be considered as a successful student.  But are you?

According to the Indian, and so sorry to say Indonesian education system, you are. But if we took a good look on what education are suppose to help us become, then the answer is you actually might not.

 

education

 

When we understand what we’re learning, we might going to have good scores as well.  The problem is, knowledge enhancement was not the priorities in the first place.  The problem is, the tests were created without considering all the aspects of learning and understanding process.  Because it just doesn’t matter!

What we do is based on where we want to go, our purposes. When our purposes are solely good grades and certificates, then no wonder if we were doing just about anything to get it. Forget all the beautiful process where we learn so much during, forget all the enlightenment we could’ve get, the integrity, the growth of various senses within us. Forget them all, they were not the purpose.

To study only to get good grades is already sad. To cheat to get them is even sadder.  But as I wrote before, it’s the system who create those conditions, it’s the purpose we set that make us do what we’re doing.  Who cares how we get there, as long as we do. The system don’t judge the process, they just simply don’t care.  All they care is the result.  Then that’s all we have to care.

I’m not proud to say that cheating to be able to graduate from school is not really a new thing in Indonesia. And it’s not just the student who cheats.  Their teachers help them cheat by giving them the answer to the test so the school could avoid a bad name from low graduation percentage. There’s this test called UN (National Test), that have to be taken if you want to graduate from elementary, junior and senior high school, that’s creating the whole phenomenon. But long before that, the cheating habit has been existed.

Cheating2

Here in Indonesia, cheating has become something common.  People used to feel scared and guilty when they did it back then, but those feelings are fading from time to time following the environment “permission”.  Most people are doing it, even some teachers are helping, and that’s why it doesn’t feel so wrong anymore.  Education are suppose to help us become a better person, to create a better live, a better world. How can we be, when our education system are teaching us, our children, the society, to lie, to cheat our way to what we so called success.

It has been so common that students who is not cheating or refuse to help the cheaters is treated like they’re the one who doing the wrong thing, the not cool bad guy.

It has been so common that we no longer surprise hearing the news about it.  We no longer care.

It has been so common that this terrible case happened.

It tells us that the education system had failed miserably when a parent who reported a cheating plot made by two teachers, involving their son, so all of their student can graduated from elementary school, were attacked by parents of other students.

Those parents were defending the teachers that were fired and calling the reporting parent as “have no hearts” and “exagerrating things”, then telling them to get out of the village.

Isn’t that the saddest thing?

I think it’s a wake up call for all of us, especially in Indonesia, to start paying more attention to this problem.  This is no longer something we can ignore if we don’t want it to destroy us.

I believe this case is just one of so many out there. We are creating a society full of liars and cheaters, the one whom cannot see the right from the wrong, that would do anything to get what they want no matter how it harm themselves or others, the short minded people.

We need to stop.

I also believe that there are still many people who cares, deep down.  We can start from ourselves to not accepting this kind of crime anymore, to keep reminding ourselves what education is actually about, to practice honesty in all aspects of our lives.

As a respond to the case, there’s been this movement meant to create more awareness about this problem. You can check it on twitter under the hashtag #indonesiajujur (honest Indonesia) or read about it here.

 

cheating-on-test